Wspólna Przestrzeń

Mechanizm ten, to sposób decydowania w sprawach wydatków Miasta i Gminy Łomianki zapewniający jak najszerszy udział mieszkańców przy maksymalnej prostocie rozwiązań. Cechą szczególną mechanizmu jest możliwość jego wykorzystania przy braku współdziałania ze strony władzy wykonawczej.

Niniejszy opis dotyczy podziału wolnych środków, które zasilą budżet  Łomianek w końcu pierwszego kwartału 2014 roku. Podstawą przygotowania projektu jest stanowisko Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2014 r. na temat zasad podziału wolnych środków.

Zasady rekomendowania projektów w ramach Łomiankowskiego Mechanizmu Partycypacyjnego

Komisja Techniczna  po otrzymaniu informacji o kwocie wolnych środków, ustala pulę pieniędzy w równej wysokości przypadającej na każdą jednostkę pomocniczą oraz pulę rezerwową. Z puli rezerwowej pokrywane będą dopłaty do projektów wspólnych dwu lub więcej jednostek. Ustala się dopłatę wysokości 25% środków wyasygnowanych przez jednostki wnioskujące o  wspólny projekt.

Komisja będzie rekomendować Radzie Miejskiej projekty zgłoszone przez Zarządy  Osiedli i Rady Sołeckie, które spełnią następujące kryteria:

  1. W procedurze wyboru projektu wzięło udział co najmniej 10% mieszkańców jednostki (lub jednostek w wypadku projektów wspólnych).
  2. Głosowanie odbyło się poprzez  złożenie podpisów na liście. Na każdej z kart listy musi się znajdować informacja o wnioskach będących przedmiotem wyboru. Mieszkaniec składając swój podpis, podając imię, nazwisko i adres,  wskazuje numer projektu, na który głosuje oraz  numer projektu drugiego wyboru.
  3. Jeśli projekt, który uzyska największą ilość głosów, okaże się niemożliwy do zrealizowania, Zarząd/Rada zgłosi inny projekt, kierując się wskazaniami drugiego wyboru.
  4. Komisja techniczna może dokonać weryfikacji prawdziwości danych przedstawionych na listach.
  5. Wnioski mieszczą się w ranach wyznaczonych przepisami zadań własnych gminy.
  6. Wnioski złożono terminie i w wysokości nie przekraczającej wyznaczonych kwot.

 

Działania wspierające Łomiankowki Mechanizm Partycypacyjny 

  1. Punkt konsultacyjny dla Rad i Zarządów przygotowujących wnioski. Zebranie sołtysów i przewodniczących zwróci się do Burmistrza o umożliwienie konsultacji dotyczących, kosztów i czasu realizacji poszczególnych projektów. Jeśli takiej pomocy nie uzyska, wspólnie z Komisją Techniczną zorganizuje dyżury wolontariuszy- specjalistów.
  2. Zebranie mieszkańców. W celu zapewnienia lepszego dopasowania propozycji do oczekiwań społecznych, zwołane zostaną zebrania mieszkańców poświęcone wyłonieniu propozycji, które zostaną następnie poddane głosowaniu poprzez zbieranie podpisów.
  3. Plakaty i ulotki. Zarządy i Rady podejmą działania informacyjne w celu lepszego poinformowania mieszkańców o projektach będących przedmiotem wyboru.

Harmonogram Łomiankowskiego Mechanizmu Partycypacyjnego 2014 – punkty węzłowe

1. ZEBRANIE FORUM SOŁTYSÓW I PRZEWODNICZĄCYCH (ok. 11 marca):

(1)   -ustalenie zasad, metod działania, wypracowanie wspólnego stanowiska

(2)   -przekazanie stanowiska sołectw i osiedli Komisji Technicznej

(3)   - zwrócenie się do Burmistrza o poparcie procedury (przekazanie swoich wniosków do rozważenia przez sołectwa i osiedla, pomoc Referatu Inwestycji w przygotowaniu wniosków, ogłoszenia w Gazecie Łomiankowskiej)

2. STANOWISKO KOMISJI TECHNICZNEJ I BURMISTRZA

(4)  -Komisja Techniczna określa zasady  jakimi kierować się będzie rekomendując projekty Radzie Miejskiej, jednak bez ustalania kwot i terminów

(5)- ewentualna odpowiedź Burmistrza

3. DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE

(6)- Szukamy specjalistów od inwestycji, kosztorysów itp. (jeśli nie uzyskamy pomocy Referatu Inwestycji)

(7)- Przygotowujemy formularze do zbierania podpisów pod projektami, wstępnie uzgadniamy organizację druku plakatów i ulotek (rozmowa z kierowniczką  biblioteki)

(8)- Zarządy/Rady przy udziale mieszkańców obmyślają propozycje projektów

- A wszystko to czekając na ruch Burmistrza.

4. BURMISTRZ OKREŚLA WYSOKOŚĆ WOLNYCH ŚRODKÓW I SKŁADA WNIOSEK O ZMIANĘ BUDŻETU

(9)- Rada nie przyjmuje wniosku Burmistrza i rozpoczyna procedowanie

5.KOMISJA TECHNICZNA USTALA KWOTY PRZYPADAJĄCE NA OSIEDLA ORAZ TERMIN ZGŁASZANIA PROJEKTÓW

6.ZARZĄDY/SOŁTYSI ZWOŁUJĄ ZEBRANIA MIESZKAŃCÓW

(10)- przedstawienie pomysłów projektów przygotowanych przez Zarządy/Rady

(11)- zebranie pomysłów (+ trochę czasu na zgłoszenia projektów przez ludzi do Zarządów)

(12)- upoważnienie dla Zarządów do przygotowania listy projektów

7.GŁOSOWANIE (OK. 2 TYGODNI)

(13)- druk plakatów i ulotek informacyjnych

(14)– zbieranie podpisów na formularzach z projektami

(15)– decyzje Zarządów/Rad i przekazanie ich do komisji technicznej

8.      KOMISJA TECHNICZNA REKOMENDUJE PROJEKTY ZGODNE Z ZASADAMI, RADA MIEJSKA UCHWALA ZMIANY W BUDŻECIE



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl