Mechanizm ten, to sposób decydowania w sprawach wydatków Miasta i Gminy Łomianki zapewniający jak najszerszy udział mieszkańców przy maksymalnej prostocie rozwiązań. Cechą szczególną mechanizmu jest możliwość jego wykorzystania przy braku współdziałania ze strony władzy wykonawczej.
Niniejszy opis dotyczy podziału wolnych środków, które zasilą budżet Łomianek w końcu pierwszego kwartału 2014 roku. Podstawą przygotowania projektu jest stanowisko Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2014 r. na temat zasad podziału wolnych środków.
Zasady rekomendowania projektów w ramach Łomiankowskiego Mechanizmu Partycypacyjnego
Komisja Techniczna po otrzymaniu informacji o kwocie wolnych środków, ustala pulę pieniędzy w równej wysokości przypadającej na każdą jednostkę pomocniczą oraz pulę rezerwową. Z puli rezerwowej pokrywane będą dopłaty do projektów wspólnych dwu lub więcej jednostek. Ustala się dopłatę wysokości 25% środków wyasygnowanych przez jednostki wnioskujące o wspólny projekt.
Komisja będzie rekomendować Radzie Miejskiej projekty zgłoszone przez Zarządy Osiedli i Rady Sołeckie, które spełnią następujące kryteria:
Działania wspierające Łomiankowki Mechanizm Partycypacyjny
Harmonogram Łomiankowskiego Mechanizmu Partycypacyjnego 2014 – punkty węzłowe
(1) -ustalenie zasad, metod działania, wypracowanie wspólnego stanowiska
(2) -przekazanie stanowiska sołectw i osiedli Komisji Technicznej
(3) - zwrócenie się do Burmistrza o poparcie procedury (przekazanie swoich wniosków do rozważenia przez sołectwa i osiedla, pomoc Referatu Inwestycji w przygotowaniu wniosków, ogłoszenia w Gazecie Łomiankowskiej)
2. STANOWISKO KOMISJI TECHNICZNEJ I BURMISTRZA
(4) -Komisja Techniczna określa zasady jakimi kierować się będzie rekomendując projekty Radzie Miejskiej, jednak bez ustalania kwot i terminów
(5)- ewentualna odpowiedź Burmistrza
(6)- Szukamy specjalistów od inwestycji, kosztorysów itp. (jeśli nie uzyskamy pomocy Referatu Inwestycji)
(7)- Przygotowujemy formularze do zbierania podpisów pod projektami, wstępnie uzgadniamy organizację druku plakatów i ulotek (rozmowa z kierowniczką biblioteki)
(8)- Zarządy/Rady przy udziale mieszkańców obmyślają propozycje projektów
- A wszystko to czekając na ruch Burmistrza.
(9)- Rada nie przyjmuje wniosku Burmistrza i rozpoczyna procedowanie
(10)- przedstawienie pomysłów projektów przygotowanych przez Zarządy/Rady
(11)- zebranie pomysłów (+ trochę czasu na zgłoszenia projektów przez ludzi do Zarządów)
(12)- upoważnienie dla Zarządów do przygotowania listy projektów
(13)- druk plakatów i ulotek informacyjnych
(14)– zbieranie podpisów na formularzach z projektami
(15)– decyzje Zarządów/Rad i przekazanie ich do komisji technicznej